Tour de San Francisco

San francisco uitzichtTour de San Francisco, neem zo veel mogelijk verschillende vervoersmogelijkheden en dat in drie dagen tijd. Etappe 1 was een proloog en startte bij ons hotel in New York. De metro bracht ons naar vliegveld. Hier aangekomen stond etappe 2 op ons te wachten, een vlucht van ongeveer 4800 kilometer naar San Francisco.

Het was een goede vlucht, al was er redelijk wat turbulentie. Gelukkig konden we de tijd doden door meerdere potjes Kolonisten van Catan te spelen, want de films die werden aangeboden waren niet spectaculair.

Aangekomen in San Francisco hadden we snel de koffers en konden we ons opmaken voor etappe 3, de airtrain naar de autoverhuur. Dit was ook relatief kort ritje, maar de trein moest wel langs alle terminals die het vliegveld had. Aangekomen bij de autoverhuurmaatschappij probeerde de beste man ons nog een grotere auto aan te smeren, maar de Nissan Versa is met z’n tweeën groot genoeg. Het zelfde type autootje als drie jaar geleden, alleen is deze wit en niet rood.

Etappe 4 bracht ons met de huurauto naar Oakland, waar ons hotel was. De hotels in San Francisco waren volgeboekt of waren enorm duur, dus vandaar dat wij waren uitgeweken naar het stadje aan de andere kant van het water. De spits was aangebroken en deden over deze etappe ruim een half uur langer dan gepland. Daarnaast zat het weer niet mee. Typische Hollandse regen heette ons welkom aan de westkust van Amerika.

Gelukkig was de regen alleen in San Francisco en ging de zon schijnen in Oakland. Bij het hotel aangekomen konden we meteen de kamers op. We dropten onze koffers en gingen bij een visrestaurant eten. Gelukkig hadden ze naast vis ook lekkere andere gerechten. De vis was erg goed volgens Mark en ook mijn kipgerecht was erg lekker.

Reizen met BART

BARTDe volgende morgen gingen we met het mooiste transportsysteem reizen, genaamd BART. Bay Area Rapid Transit een metrostelsel dat het gehele gebied met elkaar in verbinding brengt. De vijfde etappe was dus met de metro en bracht ons naar financial district van San Francisco.

Etappe 6 ging te voet verder met als finish Pier 33, waar de veerboot naar Alcatraz op ons stond te wachten. Maar voor we hier aankwamen moesten we bergbeklimmen naar Coit Tower, waar een fantastisch uitzicht hadden over de stad. Na het bezoek was het nog een kwartiertje trapjes aflopen.

Aan gekomen bij Alcatraz was het maar goed dat we de kaartjes van te voren hadden geboekt, want de eerst beschikbare toer was op 23 september. Drie jaar geleden was ik ook op Alcatraz geweest, maar Mark wilde hier graag heen en ik vond het niet erg om nog een keer te gaan.

Toen we weer vrijgelaten waren, maakten we nog een kleine wandeling over Pier 39, waar de zeeleeuwen ons vrolijk begroetten. We wilden de volgende etappe doen met de kabeltram. Deze hadden we echter een dagje uitgesteld, omdat er een rij stond van minstens één uur. We hadden toen de kabeltram ingeruild voor de taxi die ons naar Union Square bracht, waar wij een nieuwe stadswandeling-etappe begonnen. Deze bracht ons via Chinatown terug naar financial district.

Bergetappe fietsen

Uitzicht San franciscoDe volgende morgen gingen we eerst een kleine etappe doen met BART. De metro bracht ons naar Powel street, waar de volgende etappe begon met de kabeltram richting Fishermans Wharf. Aangekomen in het toeristengebied huurden we een fiets om vervolgens de koninginnenetappe te beginnen. Deze telde drie flinke bergen van de buitencategorie en één van de eerste categorie. Mark kon klimmen als wielrenner Quintana, maar daalde vervolgens als Van Garderen. Bart klom als Kenny van Hummel, maar daalde vervolgens weer als Nibali. Zo kwam Bart weer tot gelijke hoogte als Mark en eindigde deze Tour de San Francisco in een gelijkspel.

In de volgende etappekoers gaan wij richting Yosemity National Park en Sequoia National Park en hier gaan wij hoge bomen bekijken.