Kaapstad en omgeving

Kaapstad en omgevingOp het vliegveld van Johannesburg checkten we met de gehele groep in en gelukkig kon ik een plaatsje aan het raam van de nooduitgang bemachtigen, zodat ik weer lekker languit met mijn beentjes kon.

We kwamen in het donker aan in Kaapstad en nadat we onze spullen weer hadden reden we een klein half uurtje naar het hotel toe dat in het centrum van Kaapstad lag. In het hotel dronken we nog een drankje in de hotelbar en de volgende morgen gingen we naar de Tafelberg. De Tafelberg was vrij van alle wolken en het komt meestal voor deze totaal bedekt is met wolken. Dat de berg wolk vrij was, hadden meerdere mensen gezien en we stonden lang in de rij voor de kabelbaan omhoog. Toen we eindelijk boven waren, genoten we van het uitzicht om ons heen en konden wel zelfs Robbeneiland zien liggen.

Toen we weer beneden waren gingen een mooie tocht met de bus maken over de Kaap. Zo bezochten we vele mooie dorpjes, strandjes, de Afrikaanse pinguïns en kwamen als laatste aan bij ‘Kaap die goeie hoop, die mees suidwestelike punt van die vasteland van Afrika.’ Nadat we wat fotootjes maakten, reden we weer terug naar Kaapstad en gingen we met zijn allen eten bij Waterfront. We aten bij een Afrikaans grillrestaurant en daar nam ik en veel andere een mixed grill van kudu, springbok, krokodil en struisvogel. Dat smaakte erg goed.

Na het eten ging ik samen met een andere reisgenoot en reisleider Riaan nog een drankje doen in het uitgaansleven van Kaapstad. We waren in een Ierse pub terecht gekomen, waar live muziek werd gespeeld. Hoewel we de volgende ochtend vrij waren en zelf iets konden ondernemen gingen we redelijk op tijd terug naar het hotel.

De volgende morgen ging ik met de zelfde reisgenoot naar het Green Point stadion, waar het Nederlands voetbalelftal op het WK2010 de halve finale speelde tegen Uruguay. We kregen een leuke rondleiding door het stadion en in het stadion was zelfs een gevangenis aanwezig.

Robbeneiland

In de middag gingen we met de hele groep naar de voormalige gevangenis op Robbeneiland. Nadat we een klein uurtje gevaren hadden met de boot, kwamen we aan op Robbeneiland en kregen we eerst een rondleiding over bijna het gehele eiland. Daarna werden we door een voormalig gevangen persoon rondgeleid door de gevangenis. Hij had samen met Nelson Mandela vast gezeten en vertelde over de zeer slechte omstandigheden. We zagen ook de cel van Mandela en een hondenhok is bijna nog groter. Doordat de man het vertelde uit zijn eigen ervaring maakte het een nog diepere indruk.

’s Avonds gingen we met de hele groep eten bij Mama Afrika. Een typisch Zuid-Afrikaans restaurant waar ze allerlei Zuid-Afrikaanse lekkernijen serveerde. Dit restaurant lag gelegen in de ‘uitgaansstraat’ van Kaapstad en deden na het eten met een klein groepje nog een drankje in de Ierse pub.

De volgende dag was voor de meeste mensen de laatste vakantie dag. We sloten deze dag af met een wijnproeverij op de boerderij van Simonsig. We keken rond in de wijngaarden en in het fabriekje waar alle wijn gebotteld en opgeslagen werd. Aan het begin van de avond namen we afscheid van het grootste gedeelte van de groep en bleef ik achter met vijf reisgenoten. Wij hadden namelijk een verlenging van twee nachten en gingen vrijdag pas naar huis.

Walvissen spotten bij Hermanus

Normaal gesproken was je dan nog twee dagen alleen in Kaapstad, maar onze reisleider bood ons aan om walvissen te gaan spotten bij Hermanus. In een klein busje reden we langs de kust en diverse plaatjes naar Hermanus toe. Daar aangekomen konden we vanaf het vaste land al walvissen zien, maar wij hadden van te voren al een tour geboekt voor op een boot.

We gingen de boot op en na een half uurtje varen zagen we de walvissen van heel dichtbij. Het bleek een moeder walvis te zijn met haar jong die continu aan het springen was. De golven waren redelijk hoog en de boot schommelde lekker heen en weer. Meerdere mensen waren er ziek van geworden en voor mij moest het ook niet een half uur langer duren.

’s Avonds gingen we voor de laatste keer uit eten en sloten we de laatste avond van onze vakantie af. De volgende morgen en middag kochten we de laatste souvenirs. Aan het begin van de avond bracht een chauffeur ons naar het vliegveld en vlogen we terug naar Nederland.

Al met al was dit een schitterende vakantie. Ik heb gezien wat ik wilde zien en kunnen doen wat ik wilde doen. Woorden schieten soms te kort, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.